De leveranciers van de raamovereenkomst Inkoopadviesdiensten hebben ruim 3 jaar ervaring met hun dienstverlening aan de inkoopuitvoeringscentra. Tijd voor deze leveranciers om zich te verenigen en ons te verrijken met hun best practices. Daarom organiseerden zij op 13 mei een leveranciersdag van de Rijksoverheid. Een unieke combi van AevesBenefit, Conducto, Emeritor, Inquest, Pro10, Significant, Supply Value en Yacht (normaal gesproken elkaars concurrenten) gaf ons nu een kijkje in hun wereld. Het werd een interactieve bijeenkomst vol inspiratie, kennis en kunde.
Schaarste en complexiteit
De bijeenkomst vond plaats bij Yacht en werd geopend door commercieel directeur Bram van Beetz. Hij gaf aan dat het voor deze bureaus steeds moeilijker wordt om geschikte kandidaten te vinden. Dit komt volgens hem niet alleen door de krapte op de arbeidsmarkt (mijn invulling: de groeiende vraag vanuit de Rijksoverheid naar kwalitatief goede inkopers, contractmanagers en adviseurs), maar ook door de toenemende complexiteit van deze vorm van dienstverlening. In zijn beleving loopt de kwaliteit van de uitvraag van de behoeftesteller echter achter bij deze laatste ontwikkeling.
Daarna was het de beurt aan Siep Eilander, voorzitter van de NEVI. Wat mij het meest bijbleef van zijn presentatie was de oproep tot een leerstoel complexe dienstverlening. Dat was een passend antwoord op het verhaal van Bram.
Zes best practices van inkoopadviesdiensten
Het belangrijkste deel van de bijeenkomst waren natuurlijk de drie sessies rondom zes best practices. Leuk om te vermelden dat twee van deze best practices op naam van mijn tijdelijke werkgever, de Haagse Inkoopsamenwerking (HIS), en haar leveranciers stonden. De best practices waren: omgaan met krapte op de arbeidsmarkt (EZK, HIS), innovatie (DJI), SROI (DICTU), aanvraagproces (RVO), inhuur versus resultaat (HIS) en forecasting (Defensie). Elk onderwerp werd gepresenteerd door iemand van het betreffende IUC en door de betrokken leveranciers. Dit leverde elke ronde weer interessante gesprekken op.
Focus op resultaatgerichtheid en competenties
Mijn beeld was dat de afgesloten overeenkomsten voor inkoopadviesdiensten niet meer passen bij de huidige marktsituatie en dat de diverse IUC’s creatieve manieren gevonden hebben om met schaarste om te gaan. Dat betekent vooral om niet meer een afvinklijstje van eisen af te werken, maar veel meer in te zetten op het beoogde resultaat van de opdracht en op de competenties die daarvoor nodig zijn. Dat kan een IUC niet alleen, daar is een goede samenwerking met de leveranciers voor nodig. De voorbeelden lieten zien dat dit tot mooie resultaten kan leiden.
Risico’s zijn geen uitgangspunt bij inhuur inkoopadviesdiensten
Wat ik zelf heel sterk vond was de stelling dat we af moeten van het van te voren druk bezig zijn met het uitwerken van allerlei mogelijke risico’s; maar gewoon aan de slag moeten. Al werkende zien we dan wel welke risico’s we tegenkomen en hoe we die samen gaan oplossen. Waarschijnlijk de nachtmerrie van menig controller of accountant, maar ik vond het heel verfrissend. Het past in mijn ogen helemaal bij een volgend stadium van inkoopvolwassenheid. Leverancier en IUC werken samen en creëren samen waarde. Dat is voor beiden toch veel leuker?!
Complimenten
Complimenten voor categoriemanagers Esther Rijken en Fons Buurman en de genoemde bureaus voor inkoopadviesdiensten voor de organisatie en invulling van deze middag. Dat mag (moet) vaker gedaan worden!