Relaties die werken, dat was de titel van de vijfde NEVI Contractmanagementdag. De dagvoorzitter was professor Arjan van Weele (TU Eindhoven). Zijn passie met het vak contractmanagement sloeg duidelijk over op de zaal!

Relaties die werken in theorie
De dag begon met een stuk theorie over relaties. Professor Frank Verbeeten (Universiteit Utrecht) sprak over de impact van strategie op prestatiemanagement en innovatievermogen. Althans, dat was de titel. Het grootste deel van de tijd ging het echter over beloningssystemen. Helaas kunnen wij bij de overheid niet zoveel mee met beloningssystemen.

Als tweede sprak Peter Geelen (iPM Partners) over samenwerking in de keten. Hij was ervan overtuigd dat er KPI’s bestaan die wel werken. Wat volgens hem in ieder niet werkt staat op onderstaande (heel herkenbare) sheet. In zijn beeld leidt sturen op klantketens tot meer samenwerking en betere resultaten. Goede KPI’s komen dan ook voort uit klantwaarden en interne waarden. KPI’s op proces en resultaatniveau zijn hier rechtstreeks aan verbonden. Stof tot nadenken!

De eerste praktijksessies waren plenair. Bart Vosmer vertelde over de ontwikkeling van contractmanagement binnen KPN. Interessant om te horen dat het bedrijfsleven worstelt met dezelfde problemen als de overheid. We worstelen dan ieder geval met de juiste problemen, dacht ik toen.

Wiebe Witteveen, één van de grondleggers van Best Value in Nederland was de volgende spreker. Wiebe is er voorstander van om meer boerenverstand in de inkoopwereld in te brengen. Met mijn vooropleidingen ben ik daar een warm voorstander van! Wel jammer dat zijn verhaal beperkt bleef tot een algemene inleiding Best Value. Ik hoopte dat er ondertussen praktijkkennis zou zijn mbt het managen van een Best Value contract.

Als laatste bewees Jeroen Kurvers (Compass Group) dat waardecreatie tussen opdrachtgever en leverancier echt kan. De CompassGroup is in Nederland beter bekend als cateraar Eurest. Hij had de methodiek van Vested toegepast en dat leverde een zeer tevreden klant op.

Relaties die werken in de praktijk
Daarna was het moeilijk om te kiezen tussen een groot aantal deelsessies. Ik koos als eerste voor “Samenwerken aan meerwaarde uit de relatie”. Deze presentatie werd gegeven door Peter Engel van Rijkswaterstaat. RWS heeft verleden jaar de Marktvisie gepresenteerd. In de woorden van minister Schultz van Haegen:
‘We worden er allemaal beter van, want goede samenwerking leidt tot beter resultaat.’ En ook wij vinden dat er veel te winnen valt voor deze sector, als we oog hebben voor elkaars kwaliteiten, professionaliteit en vakmanschap.
Kijk, daar valt niets op af te dingen. Een voorbeeld voor andere sectoren!

Mijn tweede sessie ging over “Waarde creëren met het juiste business sourcing model” en was eigenlijk een uitdieping van de plenaire sessie van Jeroen. Uitgebreide formulieren om te komen tot een keuze. Bij deze sessie moest ik toch even terugdenken aan de oproep van Wiebe tot boerenverstand.

Relaties die werken in de topsport
Zoals gebruikelijk was de afsluiter een sportieve. Henk Groener, ex-bondscoach bij het Nederlandse dames handbalteam, had een boeiend verhaal over teamdynamica, groepsrollen en het samenstellen van een succesvol team. Zijn presentatie sloot goed aan bij het thema van deze dag. Mooie afsluiting, die net als verleden jaar, weer zorgde voor kippenvel bij het vertonen van het “road to sucess” filmpje.
Uit alle sessies bleek toch wel dat we als contractmanagers een volgende fase van volwassenheid ingaan. Relatiemanagement wordt een steeds belangrijker onderdeel van het werkpakket. Vertrouwen, samenwerken, loslaten en durven zijn daarbij kernbegrippen.
