De contractmanagementdag zit er weer op. Met ruim 200 bezoekers was deze dag, georganiseerd door NEVI en CRICS, heel succesvol te noemen. Ook het programma bleek een succes. De keynotesprekers Coen Wilms van Shell en Frans Slingerland van UWV gaven een fascinerend beeld van de manier waarop zij contractmanagement binnen hun organisatie hebben ingericht. Bij Shell is dat bijna corebusiness. Mag ook wel, op een spend van 60 miljard (!) per jaar tikken een paar procentjes flink aan. Datzelfde geldt in mindere mate voor UWV. Frans vergeleek zijn spend dan ook met de categorie Bloemen bij Shell. Toch nog steeds een dusdanig volume dat de meeste contractmanagers in de zaal het flink duizelde. Frans maakte een hele praktische en in mijn ogen zeer belangrijke opmerking: Breng de menselijke maat terug in het contract! Dat die maat was kwijtgeraakt hebben we heel pijnlijk kunnen meemaken in de schoonmaaksector, met de langste staking in de Nederlandse geschiedenis als gevolg.
In het volgende programmaonderdeel waren de Best Practices van een wat aardser niveau. De worstelingen van de provincie Overijssel en van VGZ waren voor velen herkenbaar. Naast deze twee presentaties waren er ook genoeg mogelijkheden om bij acht thematafels in te gaan over diverse onderwerpen. Helaas moest ik zelf onverwacht weg en heb ik dar niet aan mee kunnen doen. Ik miste helaas dus ook de presentatie van Arnold van der Lyde.
Tijdens deze dag vielen mij een aantal dingen op:
Het grote aantal deelnemers betekent in mijn ogen dat contractmanagement terect aan een opmars bezig is. Dat bleek ook uit de grote belangstelling vanuit de overheid voor deze dag. Dat deed mij helemaal goed en zeker omdat de helft van de sprekers vanuit de overheid kwam. Ook daar is contractmanagement booming.
Er is een grote behoefte aan praktische kennis. De zaal van Best Practices zat stampvol. De kernvraag voor veel bezoekers was: hoe maak je het allemaal meetbaar? En dat moet dan ook nog eens SMART. Een bruikbare suggestie die hierbij gedaan werd was: begin dan eens met een spendanalyse.
Toch kwam hierbij gelijk een waarschuwing. Denk in waarde, niet in euro’s. Daar zit volgens mij de kern voor contractmanagement: Waarde, toegevoegde waarde. Die waarde begint bij jezelf, je moet eigen waarde weten. Met die eigen waarde lijkt het niet best te zijn. Noemde ik in mijn eerste blog de inkopers de Calimero’s van de business, nu kwam het op mij over of contractmanagers zich de Calimero’s van inkoop voelen. Twee tekenende opmerkingen: Inkoop begrijpt er allemaal niets van, wanneer streeft contractmanagement inkoop voorbij? Dat lijkt mij de verkeerde houding. Inkoop en contractmanagement moeten gezamenlijk en integraal hun meerwaarde voor de business aantonen, het vertrouwen van de business winnen. Daar is materiekennis voor nodig, daar is de kracht van goed organiseren voor nodig, maar vooral een andere houding.
Jellie Pijpers tweette dan ook terecht: Emotie, persoonlijk leiderschap geeft regie op je contracten, de tools ondersteunen. Ga er voor met passie! Dat sluit mooi aan bij de afsluitende VIP-boodschap van Arnold van der Lyde:
Fighting for success doe je met Vertrouwen, Integriteit en Passie!
En dan volgen de topprestaties van inkoop en contractmanagement vanzelf is mijn stellige overtuiging